Topeliusgymnasiet i Nykarleby

Emma Löfdahl

En resa till grannlandet

13 okt , 2016, 19.09 Emma Löfdahl

6.10-10.10 var jag och några andra i min klass på en konstresa till St. Petersburg tillsammans med studerande från Jakobstads och Pedersöre Gymnasium. Sammanlagt var vi 21 studerande, tre lärare och en busschaufför.

IMG_4114[1]

På väg i bussen

Jag hade förberett mig för den här resan väldigt länge. Jag intresseanmälde mig redan på våren och vi fick grundläggande information om resan innan sommarlovet. Det har varit mycket att fundera på. En tid var jag väldigt nervös över hur det skulle gå eftersom det skulle bli min första resa utomlands och jag inte riktigt visste vad jag skulle förvänta mig. Dessutom var vårt program väldigt fullspäckat och jag visste att jag skulle bli utmattad. Sist och slutligen visade det sig att jag hade förberett mig väl inför resan, eftersom jag på hemfärden inte var alls så trött som jag hade trott att jag skulle vara. Jag brukar alltid vara den som blir mentalt trött först, så jag blev faktiskt lite förvånad när jag märkte att det fanns de som var ännu tröttare än mig på vägen hem.

Det var en bra resa. Mina ben har värkt av träningsvärk och fötterna har varit sjuka av allt gående och stående. Och det blåste hårt. När vi väntade på våra biljetter för att slippa in på Peterhof stod vi tryckta mot varandra som en skock pingviner för att inte frysa av den hårda och kalla vinden.

På väg till palatset Peterhof

IMG_4268[1]

Utsikt över Peterhofs palatspark

Resans började på busshållplatsen efter att skolan hade slutat i torsdags. Där stod vår, för resan, busschaufför Glenn och hjälpte oss att lasta in våra väskor i bagaget innan vi gav oss iväg via Jakobstad och Pedersöre för att plocka på de andra som skulle på resan. Vi fördrev resan på varierande vis på väg ner till Villmanstrand där vi övernattade på ett hotell. Jag har läst väldigt mycket. Totalt under hela resan har jag läst nästan lika mycket som jag gör på en 3-4 veckor. På fredagen fortsatte vi vår resa över gränsen mellan Finland och Ryssland. Tullen och passkontrollerna gick smidigt och vi var tidigare i St.Petersburg än beräknat.

Under de tre dagar vi var i staden hann vi vara på en rundtur i staden, besöka Eremitaget och Peterhof, se baletten Le Corsaire, besöka en gudstjänst i en ortodox kyrka, äta både rysk och georgisk mat och uppleva en del av stadslivet i St.Petersburg. Förstås såg vi också en hel del arkitektur. När vi först anlände fascinerade arkitekturen mig väldigt mycket, men vartefter vi spenderade mer tid i staden och jag blev van att se gamla ståtliga byggnader omkring mig konstant, lade jag inte märke till det på samma sätt som när jag först såg det. Baletten var min absoluta favorit av alla programpunkter. Den fascinerade mig väldigt mycket och det var intressant även om jag inte alltid hängde med i hur intrigen fortskred. Jag tycker om allt som har att göra med musik och teater.

Aktörerna på baletten tar emot applåder

På måndagen vaknade vi tidigt för att ta oss hem igen. Vi gjorde ett stopp i Viborg där vi hade tid att titta oss omkring i staden. Det tog en stund för oss att inse att det var finska vi hörde omkring oss när vi gick in i Viborgs saluhall. Det är på ett sätt fascinerande hur fort jag blev van med att höra ryska konstant omkring mig. Hur fort jag vande mig med att svara på engelska eller försöka läsa kroppsspråk och höra efter tonläge när jag blev bemött på ryska. Att tillfälligt kunna kommunicera på finska med en försäljare i Viborg kändes lite udda bland allt det ryska.

Samtidigt som det fanns likheter, fanns det också kulturella och samhälleliga skillnader mellan hemma och St.Petersburg. Vägarna var bredare och trafiken tätare och vildare. Vi åt alltid trerätters middagar och vatten drack man aldrig från kran. Vi blev hela tiden påminda att akta oss för ficktjuvar. Frukostbuffén på hotellet var annorlunda än vad jag är van med och det fanns gamla 1700- och 1800-talsbyggnader överallt. Och förstås språket.

Vi hann se väldigt mycket, men det skulle ha funnits ännu mera att se. Men jag är nöjd. Nu är mitt behov av storstäder, främmande platser, landsvägar och resor fyllt för en lång tid framöver och om jag fick så skulle jag bara vara hemma nu. Det var en trevlig resa, men nu njuter jag allt det vardagliga. Jag njuter av att kunna dricka mjölk vid maten. Jag njuter av att ha helt vanliga lektioner.

Borta bra men hemma bäst, som det heter.