Topeliusgymnasiet i Nykarleby

Emma Löfdahl

Tankar inför ABITTI

1 okt , 2015, 17.40 Emma Löfdahl

 

Digitalt studenexamensprov i modersmål. Det nationella testet för att se hur digitaliseringen egentligen kommer att fungera. Hela min klass ska bli instängd i gymnastiksalen för att testa detta imorgon.

Jag har testat på tekniken en gång förut, men då var det bara en halvtimmes geografiförhör. Teknikmässigt blir morgondagens prov likadant. Sladdar ska kopplas i, direkt som datorn startar ska man trycka på någon av tangenterna som en galning ända tills att någon sorts kontrollpanel kommer upp och därifrån ta sig vidare in i abitti. Vilken tangent det gäller att trycka på är olika för nästan alla datorer, det tycker jag är lite fånigt. På min är det åtminstone ”esc” som gäller. Av någon underlig anledning blir min musplatta oerhört konstig och svår att styra när jag är inne på abittiprogramet, så jag ska ha med en ordentlig mus imorgon.

Jag har redan sett skrivsalen som vi ska sitta och skriva i. Vår lilla gymnastiksal är nu full av pulpeter, stolar och sladdar. Allra främst sladdar. Sladdar precis överallt. Till varenda dator ska det kopplas en ethernet-sladd och de flesta kommer antagligen ha i strömsladden kopplad till sina datorer så länge vi skriver, så imorgon kommer det vara ännu flera sladdar än vad det är nu.

Det känns både mysigt och spännande. Nästa alla tvåor i gymnasiet i hela Finland ska bli (frivilligt) instängda i en skrivsal samtidigt i fyra timmars tid (varav en timme går åt till att få tekniken att fungera). Vi ska skriva en materialbaserad essä, på tre timmar. Vi har sju uppgifter, varav vi ska välja en och nio material, varav vi ska välja två. Tre timmar känns väldigt kort, fast vi skriver på datorn. Jag undrar om jag hinner. Jag undrar om jag orkar sitta tyst och stilla i en skrivsal i tre timmar. Vi får se.

Jag har packat klart matkorgen för imorgon, vi ska trots allt sitta och skriva flera timmar. Att vi får ha med mat höjer mysfaktorn. Nästan allt är precis som om det skulle vara en riktig studentskrivning, förutom det faktum att detta prov inte kommer påverka vårt studentbetyg, eftersom det bara är ett test. Provet kommer dock påverka vårt modersmålsbetyg, men det är en helt annan sak.

Egentligen ger skolan oss en chans att plocka russinen ur kakan, vi får testa på hur studentskrivningen känns och vi får allt det mysiga med picknickkorgar och stickasockor, men prestationskraven är inte alls lika höga som jag förväntar mig att det är om det skulle vara ett riktigt studentexamensprov.

Jag känner mig ganska ivrig just nu, ju längre jag sitter och skriver om det desto ivrigare blir jag. Jag kanske förskönar det hela, men det här är något nytt och jag tycker det kommer bli roligt att få testa på det. Modersmål råkar vara ett av mina starkare ämnen, så själva provet oroar jag min inte för. Imorgon får vi se om jag är av samma åsikt som jag är av nu.

Kommenteringen är stängd.