Topeliusgymnasiet i Nykarleby

Okategoriserade

Att tänka till…

16 Nov , 2012, 07.40 Stefan Kula

 

Jag höll en morgonsamling förra fredagen i Carleborgsskolan (7-9) och utlyste en tävling. Jag bad eleverna och lärarna att lösa följande uppgift:

Om det finns 15 elever i en klass och läraren har 18 godisar, som måste fördelas. Hur skall man fördela dem rättvist? Alla 18 godisar måste fördelas och man fick inte ta dem i sär.

Jag fick in några svar och det svara jag belönade med en dumlepåse var inskickat av en elev i åk 8 och det löd såhär:

Lösning: Läraren ställer skålen med karamellerna på ett bord. Efter det ber läraren alla 15 elever att ställa sig i kö inför karamellerna. Alla de 12 första eleverna får ta en godis per person, föruton de 3 sista som får ta 2 på var.
Resultat: De elever som inte försökte tränga sig först och stod sist istället belönades. De 12 kvarstående lär sig en läxa och är mindre själviska nästa gång!
Jag tycker att svaret är helt brilliant. Är det någon annan som vågar anta utmaningen att lösa problemet?
Trevligt veckoslut!
Stefan Kula

En kommentar

  1. Simon Ekstrand skriver:

    En rättvis lösning på detta problem är svårt att ge utan att veta något om gruppen. Därför är det enligt mig svårt att hitta den absoluta rättvisan utifrån de förutsättningar som gavs i formuleringen. En matematisk lösning hittas inte speciellt lätt.
    Jag föreslår att detta problem löses av gruppen själv, eftersom de har de bästa förutsättningarna ett bedöma vad som är mest rättvist vid ett givet sammanhang och en given tidpunkt. Platon hävdar att vissa (dvs de som skall styra samhället/staten) har bättre förutsättningar att veta vad som är rättvist, då är det givet att någon (eller flera) i klassen kommer att hitta den mest rättvisa lösningen för just den klassen vid det tillfället.

    Simon Ekstrand

Kommenteringen är stängd.