Sitter och övervkar mina studerande som jobbar i samhällsfilosofi med John Rawls och hans syn på rättvisa. De kommer snart att redogöra för hur den rättvisa skolan skulle se ut enligt Rawls principer:
–Ambitionsstyrd undervisning
- ämnen delas in i grupp A och B
- A – intresserade – djupare inblick i ämnet
- B – mindre intresserade -något ytligare inblick i ämnet
–Närvaroplikt
- vid sjukdom, resa, etc. meddelar den studerande respektive lärare (rättvisa enligt behov)
–Möjligheter till social delaktighet
- fördelarna med orättvisa:
- extra uppmärksammande av kunniga elever kan på ett positivt plan vara gynnsamt för helheten
- väsentligt att alla får möjlighet till social delaktighet
–Bedömning
- enligt okunnighetens slöja bör läraren vara ovenatande om den studerandes identitet vid bedömningen av den
- konkret åtgärd genom anonyma prov (t.ex. för läraren oidentifierbara nummer istället för namn)
-Möjligheter till fortsatta studier
- hjälpa studeranden hitta sin väg och göra sitt val (samtal mellan studerande och studiehandledare)
- lika möjligheter för alla
Detta var resultatet av deras funderingar! Tack Hilde för formuleringarna!
Kommentera gärna!
Stefan Kula