Topeliusgymnasiet i Nykarleby

Okategoriserade

Den rättvisa skolan enligt Rawls…

16 okt , 2012, 09.59 Stefan Kula

 

Sitter och övervkar mina studerande som jobbar i samhällsfilosofi med John Rawls och hans syn på rättvisa. De kommer snart att redogöra för hur den rättvisa skolan skulle se ut enligt Rawls principer:

Ambitionsstyrd undervisning

  • ämnen delas in i grupp A och B
  • A – intresserade – djupare inblick i ämnet
  • B – mindre intresserade -något ytligare inblick i ämnet

Närvaroplikt

  • vid sjukdom, resa, etc. meddelar den studerande respektive lärare (rättvisa enligt behov)

Möjligheter till social delaktighet

  • fördelarna med orättvisa:
  • extra uppmärksammande av kunniga elever kan på ett positivt plan vara gynnsamt för helheten
  • väsentligt att alla får möjlighet till social delaktighet

Bedömning

  • enligt okunnighetens slöja bör läraren vara ovenatande om den studerandes identitet vid bedömningen av den
  • konkret åtgärd genom anonyma prov (t.ex. för läraren oidentifierbara nummer istället för namn)

-Möjligheter till fortsatta studier

  • hjälpa studeranden hitta sin väg och göra sitt val (samtal mellan studerande och studiehandledare)
  • lika möjligheter för alla

Detta var resultatet av deras funderingar! Tack Hilde för formuleringarna!

Kommentera gärna!

Stefan Kula

Kommenteringen är stängd.