Topeliusgymnasiet i Nykarleby

Gästbloggare

Opettajien lomauttaminen heikentää oppilaiden menestystä

18 Dec , 2019, 07.05 Annette Kronholm-Cederberg

 

I Topeliusgymnasiets fjärde kurs i finska Samhället och massmedier har deltagarna fått som uppgift att skriva en insändare. Deltagarna fick själva välja en aktuell fråga att ta ställning till.

Noora Isomäki valde att skriva om de ekonomiska utmaningar som Nykarleby står inför, de syns också i skolvardagen och för den enskilda studerande. Noora Isomäki är andraårsstuderande och gästbloggare på Topeliorden.

Suomessa on monta kuntaa, joilla on ongelmia talouden kanssa. Uudessakaarlepyyssä talous on heikentynyt jopa niin paljon, että kaupungin on pakko säästää rahaa monin eri tavoin. Esimerkiksi kulttuuri-, urheilu- ja muut yhteiset tapahtumat vähentyvät. Tämä on minun mielestäni ikävää koska sosiaaliset tapahtumat vahvistavat yhteenkuuluvuuden tunnetta. Mutta tämä ei silti ole haitallista kenellekään. Asia, joka minua huolestuttaa, on opettajien lomauttaminen kouluissa.

Illustration: Amelia Björk, studerande vid Topeliusgymnasiet.

Yläastetunneilla on paljon hälinää jo silloin kun opettaja on paikalla. Minun on vaikea uskoa, että kahdeksasluokkalainen pystyisi ottamaan vastuun omasta oppimisestaan. Lukiossa vastuunotto ei enää ole yhtä iso ongelma, mutta en ymmärrä miten opettajan poissaolo toimisi pitkällä tähtäimellä. Tiedän ainakin itsestäni sen, että en pysty oppimaan uutta matikan kappaletta, jos en saa apua asiantuntijalta. Pelkään että Uudenkaarlepyyn päätös tulee vaikuttamaan minun ylioppilaskirjoituksiin negatiivisesti. 

Opettajien lomauttaminen vaikuttaa suureen osaan kaupungin asukkaista ja heikentää nuorten oppimista. Tämän takia opettajien pakottaminen lomalle ei ole pitkäjännitteinen ratkaisu. Minun mielestäni olisi järkevämpää säästää enemmän rahaa tie- ja rakennustöistä sekä vähentää eri hoitojen kustannuksia. Vaikka hyvinvointi ja huolehtivaisuus ovat kunnassa tärkeitä, olen sitä mieltä, että jotkut hoidot voisivat siirtyä naapurikaupungille.

Noora Isomäki

Kommenteringen är stängd.