Topeliusgymnasiet i Nykarleby

Skolvardag

Digital tortyr: Vecka 2

27 Nov , 2017, 19.18 Michelle Norrena

 

Ny vecka gav minst sagt nya dilemman. Jag fick börja fundera, hur gör jag nu då internet inte vill ansluta? Dit går hälften av mitt material. Och när det sedan gick att ansluta ville inte Virum funka. Det går att jobba på Virum offline, men det går inte att jobba om programmet fastnar i en uppdatering. Ändå antecknade jag inget på papper, och utmaningen fortsätter som planerat.

En slutsats jag gjort denna vecka är att lärare älskar papper, särskilt modersmålslärare. På två veckor har jag säkert fått tjugo papper, både sådana vi förväntas anteckna på, eller bara texter som ska läsas. Modersmålslärare verkar ha en djup kärlek för att klottra i texter under analys. Det är det jag saknar mest i allt det digitala, de närmsta alternativen till att klottra i texter är endera dåliga eller allt för komplicerade. Därför har jag lite motvilligt antecknat på de pappren som getts ut, men det går att räkna det som obligatoriskt kursmaterial (hoppas jag).

Medan min uppskattning för papper höjts i modersmålen har min uppskattning för det digitala höjts inom naturvetenskapen. Det må ta längre och känns opraktiskt till en början, men inget klår att läsa igenom anteckningar som är lättlästa och välorganiserade. Vissa funktioner känns lite opraktiska i Virum, jag gav upp på att förstå hur teckenscheman fungerar. Men annars klår Virums funktioner alla andra anteckningsmaterial jag provat. Det enda jag skulle föreställa mig att Virum inte skulle klara av är sådana kurser där det ritas mycket detaljerat, till exempel kemi och biologi. Marvinsketch fixar kemin och Google Teckningar går det att rita det mesta med, men ett helt ekosystem är svårt att göra på dator. Fysiken har då igen klått alla mina förväntningar, det går både lätt att anteckna och att rita figurer. Än så länge är jag ganska nöjd med den digitala anteckningen, som visat sig vara både praktisk och pålitlig. Än så länge…

I nästa veckas blogginlägg kommer jag fokusera helt på mina anteckningar i Virum. Det finns så pass mycket att säga om det att det inte får plats i ett halvt blogginlägg. Därför blev detta blogginlägg mera av en reflektion på andra sidor av utmaningen. Papper går det inte helt att slippa undan, hur mycket jag än försöker. Men kanske det är dags för lärare att fundera ifall klassen behöver ha den handouten printad, eller om det går att dela ut den på annat sätt.

Kommenteringen är stängd.