Topeliusgymnasiet i Nykarleby

Okategoriserade

Anteckningar från lärarrummet

21 aug , 2015, 05.04 Annette Kronholm-Cederberg

 

Vi bestämde oss över en kafferast. Första skoldagen. Läsårstemat för i år blir mångfald. ”Jag tänker ungefär som att låt alla blommor blomma” säger en. Flera nickar. ”Mångfalden beaktar ju också det annorlunda. Jag menar, alla känner vi oss annorlunda på nåt sätt.”, säger en annan. ”Och så finns det mångfaldsbegreppet inom matematiken” konstaterar naturvetarna.

Ordboken förklarar begreppet mångfald som stort och varierat antal, multipel, stort antal typer. Synonymordboken gör mig än gladare med ord som myckenhet, överflöd, rikedom. Jag blir rentav upprymd av synonymer som skock, svärm, myller, stim, vimmel och ett poetiskt ord som myriad.

Skolfred 2015 utlyses på skolområdet i Nykarleby, för alla barn och unga i förskola upp till gymnasiet.

Skolfred 2015 utlyses på skolområdet i Nykarleby, för alla barn och unga i förskola upp till gymnasiet.

”Men, men… är inte temat mångfald alldeles för stort och abstrakt. Exempelvis mångkulturalismen är ju bara en liten del av mångfalden som jag ser det. Mångfald innebär allt och ingenting på samma gång.” invänder en kollega. Det klirrar till i kaffekopparna. Tystnad.

”Kan vi inte begränsa oss till människans mångfald, det mänskligas mångfald ändå? Det räcker mer än väl.” Det känns inte så pjåkigt ändå, vårt tema. Det här var en av de bättre kafferasterna. Eller förresten, de är alltid härligt stimmiga, myllriga. Tema mångfald – vi kör på det.

Kommenteringen är stängd.