Topeliusgymnasiet i Nykarleby

Okategoriserade

Övningsskedet, bilskolans guldgruva

3 Nov , 2014, 15.56 rebeccaholmgard

 

Övningsskedet är ett relativt nytt skede i bilskolan som kommer efter det första skedet och före andra skedet. Redan efter första skedet får du ett giltigt körkort, men för att kunna förnya det krävs deltagande i både övningsskedet och det andra skedet. Det så kallade övningsskedet omfattar 1h teori i lektionssal, 1h gruppkörning och 1h individuell körlektion.

Jag blev kallad till övningsskedet i somras. Under teorilektionen fick vi bl.a en bild på en väg med bromsstreck som ledde ner i diket. Frågan lydde: Vad har hänt här? Vid den här tiden hade alla deltagare på teoripasset haft sitt giltiga körkort i minst tre månader. Vi tittade på varandra med en oförstående blickar. Inte för att vi inte kunde svara på frågan, utan för att vi inte kunde sätta fingret på om det hela verkligen var seriöst. Frågan visade sig vara fullkomligt seriös. Vi hade som sagt varit godkända förare i minst tre månader. Var det först nu dags att gå igenom vad man ska göra om man råkar komma först till en olycksplats eller hur man planerar en färdrutt? Det senare nämnda var nämligen syftet med gruppkörningen. Under den individuella körlektionen körde jag runt i staden medan körläraren funderade på varför en del skolor har så konstiga namn.

Jag kan helt ärligt säga att jag inte lärde mig någonting nytt överhuvudtaget under övningsskedet. På www.trafi.fi kan du läsa syftet för övningsskedet vilket är planering av körsträckan, kunskap om ekonomisk körning, kunskap om hur det sociala trycket påverkar föraren samt riskfaktorer för nya förare. Vad jag inte förstår är varför vi ska lära oss det här först efter att vi står med ett giltigt körkort i handen. Vem är det som tror att vi inte besitter färdplanering efter minst tre månader i trafiken? Vem är det som tror att vi inte har insett hur det sociala trycket påverkar oss? Det är ju inte direkt så att varenda gång vi kört har suttit ensamma i bilen efter körexamen. Den här kunskapen, som jag redan besatt, blev jag dessutom tvungen att betala skjortan för.

Jag kan inte undgå att tillägga att jag fick en stark känsla av att övningsskedet har uppkommit främst för att bilskolan enkelt ska få in pengar. En del kanske behöver lite mera övning och upprepningar, men det här kändes ändå väldigt fånigt. Allt detta kommer vi ändå att gå igenom ännu en gång i det andra skedet. Jag är säker på att varje bilförare skulle klara sig galant på ett första skede och ett andra skede. Jag menar, hallå! Efter första skedet har vi ju blivit bedömda att klara oss själva i trafiken. Vi har ju som sagt kortet i handen! Jag är fullt medveten om att jag kan tyckas vara lite för stor på mig, att jag kan anses ha för lite erfarenhet i trafiken. Till det vill jag kontra med att jag har många på min sida, unga som gamla, erfarna som oerfarna. Det är någonting som inte går ihop.

Övningsskedet har jag härmed klassat som bilskolans guldgruva. Jag kände mig minst sagt dumförklarad när jag satt där i en bil fullproppad med high-tech-funktioner som jag inte kommer se skymten av i en egen bil på minst tio år. Inte lärde jag mig någonting och jag kan inte säga att jag på något sätt kände mig som en säkrare förare efteråt.

Någonstans har det slagit fel.

Kommenteringen är stängd.